Thursday, February 21, 2013

Συνέντευξη στον ''Εξώστης'' - 500 452 - Inside View - InsideView

Εξώστης - 500 452 - Inside View - InsideView

''Και ξαφνικά…οι λέξεις δραπετεύουν από το χαρτί γίνονται πινελιές, οι μουσικές μετατρέπονται σε εικόνες. Η συνένωση των τεχνών για τη ζωγράφο, Σπυριδούλα Ζάχου μόνο εξαίσια αποτελέσματα μπορεί να έχει. Άλλωστε, η ζωγραφική, είναι μια παγκόσμια γλώσσα με κοινά στοιχεία έκφρασης, παρόμοιες ιδέες και παράλληλα συναισθήματα. Είναι εκπληκτικό πως η τέχνη ενώνει τους ανθρώπους, τα κράτη, τα έθνη γενικότερα.''
-‘’Ζωγραφίζοντας τις λέξεις’’, τίτλος της τελευταίας έκθεσής σας. Οι λέξεις δραπετεύουν από το χαρτί και γίνονται εικόνες;
 
Αγαπώ και διαβάζω ποίηση από αρκετά νεαρή ηλικία.Πάντα είχα την τάση να βυθίζομαι και να χάνομαι στις λέξεις και στα νοήματά τους, να συγκινούμαι με την ιδιαίτερη γραφή και να δημιουργώ εικόνες αυτόματα με το μυαλό μου.
Η αποτύπωση των κειμένων μέσω της ζωγραφικής και του σχεδίου γεννήθηκε από καθαρή ανάγκη έκφρασης και προσωπικής επιθυμίας.
Αγαπώ τον λόγο τον εύστοχο, τον λιτό, τον όμορφο και το πάντρεμα του με την εικόνα και το σκίτσο , θεωρώ ότι είναι ενας συνδυασμός που με εκφράζει απόλυτα. 



-Στη συγκεκριμένη έκθεση η δουλειά σας είναι απόρροια εμπνευσμένων κειμένων και μουσικής, γιατί αποφασίσατε κάτι τέτοιο; Η συνένωση διαφόρων τεχνών τι αποτελέσματα μπορεί να φέρει; 

Στην αρχή υπήρξε ο λόγος, τα κείμενα και η γραφή. Άλλες φορές μου δόθηκαν από τους συγγραφείς τους ίδιους, άλλες φορές τα πήρα από μονη μου και τόλμησα να τα κάνω εικόνα. Να τα εικονογραφήσω, μπερδεύοντας τις λέξεις με τις γραμμές και τις προτάσεις  με τα χρώματα.
Η μουσική επένδυση ήρθε να συμπληρώσει και να ολοκληρώσει την συγκεκριμένη έκθεση. Ηχογραφήθηκαν οι φωνές των συγγραφέων καθώς διάβαζαν τα κείμενά τους, ενώ ταυτόχρονα δουλεύτηκαν με τους κατάλληλους ήχους και μελωδίες.
Αυτό έδωσε μια ένταση παραπάνω στην συγκεκριμένη έκθεση,αφού ο θεατής είχε την ευκαιρία να επισκεφθεί μια έκθεση ζωγραφικής εικονογραφημένων κειμένων, ακούγοντας τα ίδια τα κείμενα από τις φωνές των συγγραφέων στο χώρο.
Το πάντρεμα και η συνένωση διαφόρων τεχνών, πιστεύω ότι έχει την ικανότητα να γεννήσει μοναδικά, εξαιρετικά αποτελέσματα. 



-Στις εικονογραφήσεις βιβλίων, με αφορμή το κείμενο δημιουργείτε εικόνες. Υπάρχουν περιπτώσεις που οι εικόνες εξελίσσουν το κείμενο ή το περιορίζουν;

 
Οι πιθανότητες να συμβούν ένα από τα δύο , άλλοτε να  εξελίξουν ή άλλοτε να περιορίσουν το ίδιο το κείμενο είναι το ίδιο υπαρκτές. Υπάρχει ο κίνδυνος το σχέδιο να υπερτερεί του κειμένου και να κερδίζει τις εντυπώσεις και άλλες το κείμενο να ξεπερνά την εικόνα.
Κάθε φορά που καλούμαι να εικονογραφήσω ένα κείμενο έχω στην άκρη του μυαλού μου αυτόν τον αόριστο μα τόσο σημαντικό κίνδυνο και προσπαθώ να επιτύχω την ισορροπια μεταξύ τους.
Η «επιτυχής» εικονογράφηση θεωρώ ότι έρχεται όταν ισορροπούν με απόλυτη δυναμική και αρμονία το κείμενο και η ζωγραφική. Όταν ο λόγος και το σχέδιο πηγαίνουν χέρι χέρι και δεν είναι κάποιο πάνω από το άλλο. 



-Βιώνετε πιο έντονα συναισθήματα όταν δημιουργείτε στο εργαστήριό σας ή όταν τα έργα σας εκτίθενται;

 
Πιο έντονα συναισθήματα βιώνω καθώς δημιουργώ. Καθώς ζωγραφίζω συγκεντρωμένη, καθώς γεννιούνται ιδέες και γραφές, καθώς «αιχμαλωτίζω» τις δημιουργικές στιγμές και τις αποτυπώνω στον καμβά μου,στο χαρτι κτλ.
Αυτές πάντα είναι μοναδικές στιγμές, η ενέργεια βγαίνει δημιουργικά μέσω του μέσου μου, του πινέλου, του κάρβουνου, της πένας κτλ. Υπάρχει ένας αγώνας, μια συγκίνηση της στιγμής μέχρι να γεννηθεί το έργο.
Όταν το έργο ολοκληρωθεί και πλέον εκτεθεί, νιώθω πως έχει πάρει το δρόμο του, οπότε αισθάνομαι ανακουφισμένη και ενώ το βλέπω να εκτίθεται, έχω πάει ήδη στο επόμενο δημιουργικό μου ταξίδι.Τα παιδιά μας λένε, γεννιούνται για να φεύγουνε και αυτό με εκφράζει απόλυτα, όσον αναφορά τα έργα μου.

Ο καλλιτέχνης αναζητά την έκφραση ή την αποδοχή;
Ο καλλιτέχνης αναζητά την έμπνευση. Αυτήν την μαγική στιγμή που θα αιχμαλωτίσει την «ιδέα». Ύστερα ξεκινάει ο αγώνας να βρεθεί ο κατάλληλος τρόπος έκφρασης της ιδέας, που μόλις συνέλαβε. Να πραγματοποιηθεί ,να πάρει μορφή και υπόσταση.
Η ενασχόληση με την «αποδοχή» περιορίζει την έκφραση. 



-Ως δασκάλα εικαστικών τι αποτέλεσε προτεραιότητα στο να μεταλαμπαδεύσετε στους μαθητές σας;

 
Ένα από τα πράγματα που φροντίζω να μεταφέρω στους μαθητές μου είναι η δημιουργικότητα, η υπομονή, η πίστη, η προσπάθεια και η αγάπη προς την τέχνη και τη ζωή γενικότερα. Να βλέπουν με την ομορφιά της ψυχής τους τον κόσμο, να γίνει η καθημερινότητά τους τέχνη, μέσα από πράξεις όμορφες και ευγενικές σκέψεις.
Να μην πανικοβάλλονται, να μην τα παρατάνε ευκολα, να μην απογοητέυονται αν δεν τα καταφέρουν από την αρχή, αλλά να έχουν πίστη και επιμονή στους στόχους τους.
Και όσο πιο συχνά μπορούν να επισκέπτονται χώρους πολιτισμού, όπως εκθέσεις ζωγραφικής, θέατρο, μουσικές συναυλίες και οτιδήποτε δίνει τροφή στην ψυχή τους. 



-Τα μοτίβα, μοναξιά, περιθωριοποίηση, κρίση ταυτότητας αποτελούν σήμερα περισσότερο από ποτέ αντικείμενα του καμβά σας;

 
Οι παραπάνω έννοιες πάντα θεωρώ ότι υπήρχαν στα έργα μου.Συνήθιζα και συνηθίζω να εισχωρώ τόσο στο έργο, ώστε να γίνομαι εγώ η ίδια πρωταγωνίστρια και να καλούμαι κάθε φορά να τα αντιμετωπίσω.
Σαν να εκφράζω μιαν αλήθεια , σαν να την ξορκίζω, βιώνοντάς την πρώτα εγώ. 



-Η ζωγραφική πέρα από ρεύματα, τάσεις, πρότυπα είναι μια παγκόσμια γλώσσα;

 
Η ζωγραφική και η τέχνη γενικότερα , έχει μια υπέροχη δύναμη που δεν ξεχωρίζει κράτη και λαούς.Αφορά και εκφράζει τον κάθε άνθρωπο, ανεξαρτήτου φυλής ή φύλου. Είναι μια παγκόσμια γλώσσα με κοινά στοιχεία έκφρασης, παρόμοιες ιδέες και παράλληλα συναισθήματα.
Είναι εκπληκτικό πως η τέχνη ενώνει τους ανθρώπους, τα κράτη , τα έθνη γενικότερα. 



-Αποτυπώνετε συναισθήματα, την πραγματικότητα για να την αλλάξετε, να τη στιγματίσετε ή να περάσετε το δικό σας μήνυμα;

 
Αποτυπώνω τα δικά μου συναισθήματα και την δικιά μου αλήθεια έτσι όπως την βιώνω εγώ κάθε φορά. Δεν προσπαθώ να αλλάξω την πραγματικότητα, ούτε να περάσω επιτηδευμένα κάποιο μήνυμα μέσα από αυτήν.
Απλά την βιώνω.Εκφράζω την συναισθηματική μου κατάσταση, τις αγωνίες  και τα άγχη μου μέσω της τέχνης μου.
Η ζωγραφική είναι το «εργαλείο» μου ή αλλιώς το μέσον που μου δίνει την χαρά να εξωτερικεύω όλα αυτά που ζω και βιώνω καθημερινά , τα οποία, άλλες φορές με χαροποιούν, άλλες με δυσκολεύουν. Με άλλα λόγια  ζωγραφίζω ό,τι αισθάνομαι και αυτό αυτόματα ξορκίζεται. 



-Πώς θα ζωγραφίζατε το Αύριο;
Αισιόδοξο κι ελπιδοφόρο. 



 











 

No comments:

Post a Comment